1. Форщевен – носовата права или извита греда, като продължение на кила, очертаваща носа.
2. Фалшборд – предпазно ограждение на главна палуба, като продължение на обшивката на корпуса.
3. Главна палуба – хоризонтално разположена конструкция, която се опира на бордовете и е от носа до кърмата.
4. Леери – парапетни ограждения по палубата и надстройката на кораба.
5. Илюминатори, филистрини – прозорците от настройката на кораба.
6. Бак – палуба над главната палуба на носа на кораба.
7. Ют – палуба над главната палуба на кърмата на кораба.
8. Трап – съоръжение за слизане и качване на кораба:
– пилотски, авариен – въжена стълба с дървени стъпала;
– параден – метална стълба/стълбище, закрепена в единия си край за палубата чрез площадка, спуска се успоредно на борда;
– работен, сходня – подвижна метална стълба, може да се закрепва където е удобно на палубата, закрепва се напречно на борда;
9. Кранци – балони, покрити от сплетени въжета за предпазване на корпуса от деформация.
10. Швартови въжета – въжета, с които се връзва /швартова/ кораба за брега или др. съоръжения.
11. Фал/фалове – въже/та, с които се вдигат платната.
12. Шкоти – въжета, с които се управляват платната.
13. Галюн – корабна тоалетна.
14. Камбуз – корабна кухня.
15. Бушприт – хоризонтална или леко наклонена греда закрепена към носа на кораба и излизаща пред форщевена.
16. Гик – хоризонтално рангоутово дърво, закрепено в единия си край към мачтата на малка височина над палубата, задния край/нок/ сочи към кърмата. На гика се закрепва долната шкаторина на ветрилото.
17. Рея – хоризонтално рангоутово дърво, прикрепено в средната си част към мачта или стенга и служи за закрепване на право ветрило към него и за вдигане на сигнали.
18. Стенга – вертикална греда за удължаване на мачтата.
19. Рангоут – съвкупност от самостоятелни части от стъкмяването на кораба, предназначени за носене на ветрила, вдигане на сигнали и извършване на товаро-разтоварни работи.
20. Такелаж – всички въжета,които служат за надеждно закрепване на рангоута и за неговото управление:
– неподвижен – за закрепване на рангоута в определено положение;
– подвижен – за вдигане и развъртане на подвижния рангоут, за обслужване и управление на ветрилата;
21. Хвъргало – тежест /дървена/ или оплетка на торбичка с пясък закрепено за тънко въже. Х.се хвърля на брега, като другия край на въжето е завързан за швартовото въже на кораба, изтегля се…
22. Лот – /ръчен/ метална тежест издълбана в долната си част/запълва се с лой и тебешир/за определяне вида на грунта /пясък,тиня и др./. Свързан е с 52 м въже /лотлин/, маркирано на всеки метър с различни по форма кожени ремъчета. Служи за ръчно измерване на дълбочини до 50 м при скорост не повече от 3 – 4 възла.
23. Ехолот – електронен уред за определяне на дълбочина.
24. Шпигати – отвори за изтичане на попадналата на палубата вода.
25. Буртик – дървен, гумен или стоманен пояс монтиран надлъжно по бордовете за предпазване на обшивката от нараняване.
26. Анемометър – уред за измерване на скороста на вятъра.
27. Планцер /планшир/ – дървени или метални перила поставени върху горния ръб на фалшборда или директно на палубата.
28. Поредноста на мачтите на ветроход отпред назад – фок, грот, бизан.
29. Крен – наклоняване на кораба към левия или десния борд/напречно/.
30. Диферент – наклоняване на кораба към носа или кърмата/по надлъжната равнина/.
31. Лаг – уред за измерване на скороста и проплаваното разстояние от кораба.
32. Румпел – ръкохватка или сектор за задвижване на руля.
33. Ахтерпик – кърмова надстройка над главната палуба.
34. Ахтерщевен – конструктивно оформление на кърмовата част на кораба/продължение на кила/.
35. Бакщаг – вятър духащ по кърмови курсови ъгли в сектора 95 – 175 градуса.
36. Бейдевинд – вятър духащ по носови курсови ъгли в сектора 0 – 85 градуса.
37. Халфвинд – вятър духащ по борд в сектора 85 – 95 градуса.
38. Фордевинд – вятър духащ право по кърмата в сектора от 175 градуса ляв борд до 175 градуса десен борд.
39. Ванти – въжета към двата борда, служещи за закрепване на мачтите.
40. Десен галс – движение на кораб с платна с помоща на вятър, духащ откъм десния борд.
41. Кокпит – изрязана част или удълбочение в палубата, служещо за разполагане на хора.
42. Шквал – внезапна поява на силен вятър или рязко изменение на посоката му с увеличаване на силата му.
43. Рискливост – неустойчив курс на кораба,самопроизволно често и бързо отклонение от курса.
44. Утлегар – удължение на бушприта.
45. Комингс – конструктивно оформление на отвор в палубата, служещо за предпазване от нахлуване на вода стичаща се по палубата.
46. Ликтрос – въже за обшиване на платната.
47. Лотлин – въже, маркирано на всеки метър, на което се прикача ръчния лот.
48. Шкаторина – страна на ветрилото /предна, задна, долна шкаторина/.
49. Пластир – служи за запушване на пробойни.
50. Психрометър – уред за определяне на температурата и влажноста на въздуха.
51. Канижел – корабен коридор.
52. Салет – корабна столова.
53. Кнехт, утка, битенг – палубни приспособления за закрепване на въжета.
54. Карлингси, стрингери – елементи от надлъжния скелет на кораба.
55. Флори, бимси, шпангоути – елементи от напречните части от скелета на кораба.
56. Кница – триъгълна планка за свързване.
57. Пилерс – подпорна вертикална или наклонена греда за придържане на палуби, платформи или други конструкции.
58. Изобати – линии на точките с еднаква дълбочина.
59. Изогони – линии на точките от земното кълбо с еднакво магнитно склонение, нанасят се само на специални магнитни карти.
60. Изобари – линии на точките с еднакво атмосферно налягане.
61. Изолиня – линия, която съединява точките с еднакво значение на дадена величина.